CeDiT in the media

Tilbake til fremtiden

Det måtte et virus til for å digitalisere skolen og legekontoret. Lærer Johannes Tveit har lært å jobbe på en helt ny måte.
– Vi har blitt digitaliserte over natten, sier professor Leif Skiftenes Flak.
DN Magasinet lørdag 13.06.2020
DN Magasinet 13.06.2020

Apper, kunstig intelligens og etikk?

Førsteamanuensis Hans Olav Omland skriver om etiske aspekter ved sekundær bruk av mobildata.
Fædrelandsvennen lørdag 23. mai 2020.
Kronikk – fulltekst

Får millionstøtte for IKT-forskning i skolen

Universitetet i Agder har i samarbeid med Asker kommune fått 6,5 millioner kroner fra Norges forskningsråd for å utvikle og forske på pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til innføring av den bærbare datamaskinen Chromebook i skolen.
uia.no 27.04.2020

Hva skjer med EU etter koronakrisen?

Spørsmålet besvares i en ny artikkel signert UiA-professor Jarle Trondal. Artikkelen er basert på studier i professorens nye bok som snart publiseres på Palgrave Macmillan.
Uia.no 24.04.2020

Korona, digital transformasjon og etikk

Koronaepidemien har ført til en digitaliseringstakt som savner sidestykke.  Hans Olav Omland skriver om etiske implikasjoner.
Kronikk i Fædrelandsvennen 02.04.2020. 
Fulltekst 02.04.2020

Da utdannings-Norge gikk på nett

Når utdannings-Norge har gått på nett, kan det være lurt å tenke på hva vi egentlig vet om å ‘lykkes’ som nettlærere.  Cathrine Tømte forsker  på nettundervisning og beskriver trenden etter 2 uker med stengte skoler og universiteter.
Kronikk av Cathrine Tømte, Fædrelandsvennen, 27.03.2020. 

Det er lett å ramle utenfor den digitale hjemmeskolen

Nå må politikerne si tydelig fra hvilket ansvar lærere og foreldre har for barnas skolegang. Foreldrene kan ikke ta hovedansvaret.
Kronikk av Heidi Esma Dahl Bønnhoff, Fædrelandsvennen 26.03.2020 (fulltekst)
Lenke til kronikk (bak betalingsmur)

På høy tid med koordinert teknologiinnsats mot korona

Det finnes mange eksempler på at digitale teknologier kan bistå i kampen mor korona. IT-bransjen må inviteres til en koordinert og mangfoldig innsats.

Kronikk av Leif Skiftenes Flak, Fædrelandsvennen 21.03.2020

Utfordrer Facebook etter sjokkvalget i Kristiansand

I kampen mot netthets vil Stormberg-gründer Steinar J. Olsen be teknologigiganten om å forby anonyme administratorer.
Øystein Sæbø kommenterer Olsens forslag.
NRK.no 18.10.2019

Øystein Sæbø on digital communication and political power.

5 star movement in Italy. UiA podcast 09.10.2019

Timene har blitt gøyere

Mer variert undervisning og mer motiverte elever. Det konkluderer forskerne som har fulgt Asker-elevenes bruk av Chromebooks i tre år. Budstikka 10.10.2019.
Chromebook-satsning i Askerskolen

Trump-metoder snudde Kristiansand på hodet – hva skjedde?

Facebook-siden Sørlandsnyhetene får skylden for det politiske kaoset i byen. Nettsiden publiserer udokumenterte påstander, og kommentarfeltene er ute av kontroll. Det er heller ingen som vet hvem som skriver på nettsiden. For første gang har alternative nyheter fått store politiske konsekvenser for et valg i Norge. Er dette et varsel på hva vi har i vente i resten av landet? I episoden hører du politiker Jannike Arnesen (Ap), kulturredaktør Karen Kristine Blågestad (FVN), professor Øystein Sæbø (UIA) og politiker Nils Nilsen (DEM). I tilegg er det brukt arkivstoff fra Dagsrevyen. Der hører du reporter Siv Kristin Sællman (NRK) og politiker Steinar Bergstøl Andersen (Frp).
NRK Podcast 02.10.2019. 34 minutter.

Hvorfor skal vi ha nettbrett i skolen?

Med nettbrettenes inntog i klasserommet følger også pedagogisk utviklingsarbeid som tar mye tid. Det handler om å forstå og utnytte mulighetene, sier innleggsforfatterne.
Cathrine Tømte, Markus Bugge, Sabine Wollscheid og Frida F. Vennerød-Diesen. Aftenposten 18.09.2019.
Hvorfor skal vi ha nettbrett i skolen

Digital valgmanipulering må bli et tema i skolen

Demokrati. Det er oppsiktsvekkende at diskusjonene i media ikke handler om hvordan man best kan adressere utfordringer knyttet til valgmanipulering, skriver professor og leder for Senter for Digital Transformasjon ved Universitetet i Agder.
Leif Skiftenes Flak, Khrono 5.09.2019.

Hvor er det faglige lederskapet i digitaliseringsdebattene i akademia?

Hvordan kan man lage gode kommunikasjonssystemer mellom studenter og lærere uten at fagansatte tas med på råd, spør førsteamanuensis Cathrine E. Tømte.
Khrono 28.05.2019

Vi må snakke mer om digitalisering

FORSKEREN FORTELLER: Digitalisering vil endre livene våre på svært mange måter, og teknologene kan ikke ha enerett på samtalene om dette.
Leif Skiftenes Flak. Forskning.no 23.02.2019

Digitalisering er for viktig til at det kan overlates til teknologene alene

Digitalisering er for viktig til at det kan overlates til teknologene alene
Digitalisering. Å kaste personvernet på bålet for å speede opp teknologiutviklingen, kan bli som å pisse i buksa for å holde varmen. Det varmer kanskje litt med én gang men kan fort bli både kaldt og ekkelt, skriver professor og direktør ved CeDIT, Senter for digital transformasjon ved Universitetet i Agder.
Leif Skiftenes Flak, Khrono 21.02.2019.

© University of Agder 2020